شیر برقی هیدرولیک چیست؟ - آریاسپند

درباره شیر برقی هیدرولیک و نحوه کارکرد آن چه می‌دانید؟

برای کنترل مایع، گاز و یا هر نوع ماده‌ای که به عنوان سیالات در نظر گرفته می‌شود؛ در صنعت، از تجهیزات منحصر به فردی استفاده می‌شود. اما این تجهیزات چه نام دارند؟ جهت کنترل میزان سیالات، از شیرهای برفی هیدرولیک بهره می‌برند. با ما همراه باشید و در مورد شیر برقی هیدرولیک، نحوه کار و انواع آن اطلاعات جامعی را کسب کنید.

شیر برقی هیدرولیک چیست؟

به تجهیزات مکانیکی برای کنترل سطح جریان سیالات در سیستم های هیدرولیک و یا لوله‌ها، شیر برقی هیدرولیک ( hydraulic solenoid valve ) گفته می‌شود. شیر برقی هیدرولیک یکی از انواع شیربرقی در صنعت ابزار دقیق است.

اگر در مورد ابزار دقیق اطلاعات کافی ندارید با مراجعه به ابزار دقیق چیست؟ به این اطلاعات دست یابید و در مورد تجهیزات آن‌ها بیشتر بخوانید.

از انواع مختلف این شیرهای صنعتی به جهت بررسی کامل سطح جریان سیالات در یک دامنه ثابت و خاص و یا برای تغییر در جهت حرکت این سیالات در لوله با فشار و یا بستن خروجی یک خط استفاده می‌شود. پس از انواع شیر آلات در سیستم‌های پنوماتیک و هیدرولیک برای باز شدن مسیر لوله، بستن خروجی (توقف در مسیر حرکت سیالات) و یا تغییر در مسیر آن‌ها استفاده می‌شود.

از آنجایی که طیف وسیعی از صنایع مانند سیستم آبرسانی، سیستم توربین، سیستم تامین سوخت یا بنزین، تصفیه خانه‌های فاضلاب، کنترل فرآیند در کارخانه‌های تولیدی، موتور هیدرولیک، بریک، پمپ در صنعت خودروسازی، ماشین آلات هیدرولیک در صنایع هوافضا و دریایی، ماشین آلات سنگین در ساخت و ساز و محوطه سازی، ماشین آلات حوزه کشاورزی و موارد دیگر از سیستم هیدرولیک بهره می‌برند؛ در ادامه بیشتر در مورد انواع شیرهای برقی هیدرولیک خواهید خواند.

طرز کار شیر برقی هیدرولیک

برای کنترل جریان سیال در مدار و همچنین مقدار توان سیال بر اثر ایجاد فشار و دبی در بخش‌های مختلف مدار، از شیرهای برقی هیدرولیک استفاده می‌شود.

شیرهای هیدرولیک می‌توانند فشار سیستم را تنظیم کنند. شیر هیدرولیک، فشار روی پمپ و یا دمای روغن را قبل از ورود به مدار هیدرولیک را کاهش داده که منجر به تنظیم فشار سیستم مورد نظر می‌شود.

در واقع شیر برقی هیدرولیک، یک شیر الکترومغناطیسی است که عملکرد آن با یک سلونوئید امکان پذیر است. در نقشه شیر برقی هیدرولیک سلونوئید به صورت یک سیم پیچ الکتریک است که به دور یک هسته مغناطیسی پیچیده شده است.

از دیگر اجزای این شیر می‌توان به پورت یا محفظه‌های مختلف موجود بر روی شیر و قرقره اشاره کرد. قرقره یک شی استوانه است که در موقعیت‌های متفاوت باعث مسدود شدن و یا خروج سیالات از پورت می‌شود. در دوطرف شیر برقی هیدرولیک یا شیر کنترل جهت دار، دو شیر(x  و y) برای کنترل سیالات وجود دارد.

پس در حالی که قرقره استوانه‌ای جریان را مسدود می‌کند؛ شیار اجازه عبور جریان را به شیر دیگر می‌دهد.

در نتیجه، فعال شدن شیر برقی X موجب کشیده شدن قرقره به سمت چپ توسط نیروی الکترومغناطیسی شده و هنگامی که شیر برقی Y فعال می‌شود؛ قرقره به سمت راست می‌لغزد. این لغزش قرقره، باعث باز و بسته شدن و یا تغییر جریان سیالات در اتصالات پورت می‌شود.

دریچه های جهت با تعداد پورت ها و تعداد موقعیت سوئیچینگ در شیر برقی هیدرولیک مشخص می‌شوند. به عنوان مثال در شیر هیدرولیک شیر 4/3 طرفه، عدد 4 نشان دهنده تعداد پورت‌ها و عدد 3 نشان دهنده تعداد موقعیت‌ها است. A و B پورت‌های کاری، P پورت فشار و T پورت برگشت در شیر برقی هیدرولیک جهت دار محسوب می‌شوند.

انواع شیر برقی هیدرولیک

به دلیل وجود صنایع مختلف و کاربرد هر یک از شیرهای برقی صنعتی با توجه به نوع کار و پروژه مدنظر، استفاده از انواع این شیرها امری اجتناب ناپذیر است. برخی از این شیرآلات با توجه به نقشه شیرهای برقی هیدرولیک عبارتند از:

شیر 4/3 طرفه

این شیر برقی هیدرولیک یکی از رایج ترین مدل از شیرآلات در مدارهای سیستم هیدرولیک و دارای 4 پورت و 3 موقعیت است. بسته به نوع طراحی قرقره، و یا نقشه‌های موجود در این شیرآلات، پورت‌ها می‌توانند؛ باز، بسته یا به ورودی/خروجی های خاصی متصل و یا تغییر جهت دهند.

شیر 4/2 طرفه

این نوع شیرآلات هیدرولیکی دارای 4 پورت و 2 موقعیت است A و B دو پورت فعال،P پورت فشار و T پورت برگشت است که می توانند؛ دارای طرح برقی به صورت تک یا دوگانه باشند.

آن ها را می توان در حالت باز یا بسته معمولی متصل کرد، بنابراین، یک فنر برای بازگرداندن آن به حالت عادی خود وجود دارد. یک سوپاپ برقی منفرد هنگامی که شیر برقی فعال می شود، قرقره را جابجا می کند و پس از قطع برق به حالت اولیه باز می گردد.

در شیر برقی دوبل یا دوکله، زمانی که یکی از شیر برقی‌ها فعال شود؛ قرقره جابجا شده و زمانی که دیگری فعال شود؛ به حالت اولیه خود برمی‌گردد. توجه داشته باشید که در هر زمان تنها یک شیر برقی می تواند فعال باشد

نکات مهم به هنگام خرید یک شیر برقی هیدرولیکی

برای خرید انواع شیر برقی هیدرولیکی رعایت برخی از نکات از ایجاد خسارت جانی و مالی جلوگیری کرده و مانع از به تعویق افتادن پروژه یا فعالیت در حوزه صنعت مورد نظر می‌شود. از همین رو در ادامه به معرفی مهمترین نکات به هنگام انتخاب این شیر کنترلی جهت دار می‌پردازیم.

  1. تعداد پورت ها و موقعیت‌ها باید بر اساس نیاز برنامه شما انتخاب شود.
  2. در مورد عمل قرقره باید به این مورد توجه داشته باشید؛ که با توجه به کاربرد مد نظرتان، قرقره به مرکز برگردد یا با قطع جریان برق در جای خود باقی بماند.
  3. جریان مورد نیاز برای سیالات در تعیین اندازه شیر برقی هیدرولیکی کمک می‌کند.
  4. جنس دریچه باید با ویژگی های محیط جریان سازگار باشد.
  5. مواد به کار رفته در تهیه شیر برقی هیدرولیک می‌توانند؛ حداقل و حداکثر دمای مورد نیاز پروژه را تحمل کنند. دما بر ویسکوزیته و جریان سیال تأثیر گذاشته و به همین دلیل در تعیین ظرفیت سوپاپ ضروری است.
  6. شیر مورد نیاز باید بتواند؛ حداکثر فشار مورد نیاز برای پروژه را تحمل کند.

جمع بندی

در این مقاله با شیر برقی هیدرولیک، انواع و روش کار آن‌ها آشنا شدید. از آنجایی که امروزه انواع مختلفی از شیرهای هیدرولیک از طیف گسترده ای از تامین کنندگان و شرکت ها و همچنین تولید کنندگان و توزیع کنندگان قابل دسترسی هستند؛ پیشنهاد ما خرید از فروشگاه های معتبر است.

یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین می‌توان به شرکت آریا سپند اشاره کرد. این شرکت ارائه دهنده انواع تجهیزات و ابزار دقیق با بهترین فناوری بروز دنیا است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه خرید فروش شیر برقی هیدرولیک و قیمت شیر هیدرولیک کافی است؛ با ما از طریق شماره 09904901380 در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *