ابزار دقیق چیست؟ آشنایی 0 تا 100 با تجهیزات ابزار دقیق - آریاسپند

ابزار دقیق چیست؟ آشنایی 0 تا 100 با تجهیزات ابزار دقیق

امروزه با پیشرفت علم و تجهیزات بروز اندازه گیری دما، فشار، حجم سطوح مایعات و موارد دیگر، شاهد پیشرفت در صنعت، پالایشگاه‌های پتروشیمی، انتقال آب و سیالات و یا هر نوع حوزه‌ کاری هستیم. اما ابزار دقیق چیست؟ برای اندازه گیری دقیق در هر پروژه از چه نوع ابزارآلاتی استفاده می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید؛ تا بیشتر در مورد ابزار دقیق و انواع آن‌ها بدانید.

تعریف ابزار دقیق

به تجهیزاتی که به کمک آن‌ها می‌توان تغییرات و کمیت های فیزیکی مانند دما، فشار، جریان و کمیت شیمیایی، محیطی و همچنین فرایندهای صنعتی را به صورت کامل و دقیق اندازه گیری کنید و با این اندازه گیری دقیق، کمترین میزان خطا را داشته باشید؛ ابزار دقیق ( Instrumentation ) می‌گویند.

تجهیزات ابزار دقیق به عنوان مهمترین و اصلی ترین تجهیزات الکتریکی و صنعتی می تواند؛ در طول انجام یک فرایند اطلاعات لازمه را کسب کرده و پس از اندازه گیری، مشاهده، تحلیل و کنترل پارامترهای مرتبط با فرآیند‌ها، خروجی لازم را به کاربر بدهد. استفاده از ابزار دقیق به صورت اصولی، منجر به بررسی دقیق اطلاعات توسط اپراتور مربوطه و رفع خطای ناشی از کار شده و از خسارت مالی و جانی جلوگیری می‌کند.

این ابزارها کمیت های مختلفی مانند فشار درون مخزن، جریان سیالات درون مخزن اسیدی، بهداشتی و شیمیایی، سرعت و رطوبت و موارد دیگر را به صورت دقیق اندازه گیری می‌کنند. در واقع ابزار دقیق تکمیل کننده یک واحد کنترل در مشاغل صنعتی است که از تجهیزات و فناوری لازم برخوردار است.

نحوه کار و کنترل ابزار دقیق

یک سیستم ابزار دقیق به طور کلی شامل بخش‌های مختلفی است که ورودی‌های مربوط به یک کمیت خاص را دریافت می‌کند و پس از انجام مراحل مورد نیاز، خروجی مربوط به آن کمیت را به دستگاه‌های ثبت دیجیتالی منتقل می‌کند.

ابزارهای دقیق معمولاً کمیت‌هایی همچون نیرو، دما و سرعت را با استفاده از مبدل‌هایی به یکی از مدل‌های مقاومت الکتریکی، جریان یا ولتاژ الکتریکی تبدیل می‌کنند. با توجه به مقیاس استاندارد سیستم، ولتاژ خروجی از مدار بهینه‌سازی می‌شود تا به مقدار استاندارد نزدیک شده و کنترل‌های لازم برای تنظیم خروجی اعمال می‌شود. لازم به ذکر است؛ بررسی هر یک و کنترل دقیق هر یک از مواد با ابزار دقیق همان ماده سنجیده می‌شود.

تجهیزات ابزار دقیق

در کلیت، ابزارهای دقیق از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌اند که همه با هم وظیفه کنترل فرایندها را در یک مجموعه عملیاتی بر عهده دارند. این سه قسمت عبارتند از:

1. اندازه‌گیرها

اندازه‌گیرها وظیفه اندازه‌گیری مقادیر واقعی و حقیقی اجزای مورد نظر را دارند. این اندازه‌گیرها شامل:

تجهیزات اندازه‌گیری فلو یا جریان سیالات: برای اندازه‌گیری میزان جریان سیال در واحد زمان، که یکی از مهم‌ترین متغیرهای اندازه‌گیری در صنعت است. از تجهیزاتی مانند فلومترها برای این منظور استفاده می‌شود.

تجهیزات اندازه‌گیری فلو یا جریان سیالات: برای اندازه‌گیری میزان جریان سیال در واحد زمان، که یکی از مهم‌ترین و پیچیده ترین متغیرهای اندازه‌گیری در صنعت است. از تجهیزاتی مانند فلومترها برای این منظور استفاده می‌شود.

فلومتر، میزان جریان عبوری از سطح مشخص در مقطع را در زمان مشخص اندازه گیری می‌کند. جریان ممکن است بر اساس جریان حجم یا جرم باشد. به همین دلیل، میزان آن بر اساس حجم، لیتر و جرم قابل اندازه گیری است. فلومترها انواع مختلفی دارند.

تجهیزات اندازه‌گیری سطح یا ارتفاع مایعات: برای کنترل و اندازه‌گیری ارتفاع مایعات در مخازن و جلوگیری از سرریز شدن آنها به کار می‌رود. این تجهیزات شامل لول‌های سوئیچ و ترانسمیترها هستند.

تجهیزات اندازه‌گیری فشار: برای اندازه‌گیری فشار مایعات و گازها در مخازن و سیستم‌های مختلف. از ترانسمیترهای فشار برای این منظور استفاده می‌شود.

تجهیزات اندازه‌گیری دما: برای اندازه‌گیری دائمی دما در محیط‌های مختلف از این تجهیزات استفاده می‌شود. از انواع تجهیرات اندازه گیری دما می‌توان به ترموکوپل‌ها و ترانسمیترهای دما و ترمومتر اشاره کرد. ترموکوپل می تواند دمای -200 الی 1800 را اندازه گیری کند.

ترانسمیتر دما، وظیفه تبدیل سیگنال الکتریکی خروجی از ترموکوپل به سیگنال استاندارد را به عهده دارد.

2. کنترل کننده‌ها

کنترل کننده‌ها وظیفه کنترل فرایندها را بر عهده دارند. این بخش شامل:

سنسورها و ترانسمیترها: برای اندازه‌گیری و تبدیل سیگنال‌های فیزیکی به سیگنال الکتریکی.

کنترلرها: با پردازش سیگنال‌های ورودی، وظیفه کنترل فرایندها را بر عهده دارند.

عنصرهای نهایی: عنصرهای نهایی مانند شیرهای کنترلی، وظیفه اعمال تغییرات در فرایندها را دارند.

3. محرک‌ها

محرک‌ها با دریافت سیگنال‌های کنترلی، فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهند. این شامل شیرهای کنترلی و الکتروموتورها که با تنظیم خروجی‌های خود، پارامترهای اندازه‌گیری را کنترل می‌کنند. با این ترکیب از اجزا، ابزارهای دقیق قادرند کنترل دقیق و موثری را در فرایندها انجام دهند و عملکرد بهینه‌ای را فراهم کنند.

خرید ابزار دقیق

از آنجایی که وجود ابزار دقیق در فرآیند صنعتی و حوزه‌های وابسته به اندازه گیری از اهمت بالایی برخوردار است؛ پس تهیه بهترین ابزار دقیق برای هر صنعت در الویت قرار دارد. از آنجایی که برندهای مطرح در این زمینه فعالیت دارند؛ پیشنهاد ما استفاده و خرید از ابزار دقیق مناسب با بهترین قیمت و پشتیبانی است.

شرکت آریا سپند ارائه دهنده انواع تجهیزات و ابزار دقیق با بهترین فناوری بروز دنیا است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه خرید و قیمت ابزار دقیق کافی است؛ با ما از طریق شماره 09904901380 در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *