لول سوئیچ نوری چیست و چه کاربردی دارد؟ - آریاسپند

لول سوئیچ نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

برای تعیین ارتفاع واندازه گیری سطح سیالات و مایعات دورن مخزن از لول سوئیچ یا سوئیچ سطح استفاده می‌شود. لول سوئیچ‌ها نسبت به تغییرات ارتفاع سیالات و جامدات عکس العمل نشان می‌دهد و بر اساس آن سطوح مخازن را کنترل می‌کند. یکی از انواع لول سوئیچ‌ها، لول سوئیچ‌های نوری است که با استفاده از تابش و بازتابش نور از سطح اجسام و یا عبور نور از درون سیالات عمل می‌کنند.

در ادامه مقاله به تعریف دقیق از لول سوئیچ‌ نوری، انواع و عملکرد آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

لول سوئیچ نوری چیست؟

همان طور که گفته شد؛ لول سوئپچ نوری یا سوئیچ سطح نوری یکی از انواع لول سوئیچ‌ها است که برای اندازه سطح مایعات استفاده می‌شود. در واقع، لول سوئیچ نوری یک فناوری حالت جامد است؛ که از یک LED مادون قرمز و ترانزیستور نوری برای تشخیص وجود یا عدم وجود مایع استفاده می‌کند.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در زمینه لول سوئیچ‌ها کافی است بر روی لول سوئیچ چیست؟ کلیک کنید

لول سوئیچ نوری برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

1. تشخیص نشت: استفاده از این سوئیچ ها می‌تواند؛ در جلوگیری از اتفاقات ناگوار نظیر از دست دادن مایعات با ارزش و آسیب های گران قیمت مؤثر باشد.

2. کنترل حداکثر یا حداقل سطح تک نقطه‌ای: این سوئیچ ها برای پر کردن مجدد خودکار در فرآیندهای سطح مایع سطح پایین و بالا استفاده می‌شوند.

نحوه عملکرد سوئیچ‌های سطح نوری

سوئیچ‌های سطح نوری شامل یک فرستنده و گیرنده نوری هستند که بر اساس تابش و بازتابش نور از سطح اجسام یا عبور نور از درون سیال عمل می‌کنند. در این سوئیچ‌ها، یک منشور کوچک در نوک سنسور قرار دارد که فرستنده و گیرنده نوری را در خود جای داده است.

وقتی سطح سیال کم است، نور در داخل منشور منعکس شده و به گیرنده برمی‌گردد. اما وقتی سیال در مخزن وجود دارد؛ نور از منشور خارج شده و توسط سنسور تشخیص داده می‌شود. این سوئیچ‌ها به دو صورت سطح را اندازه‌گیری می‌کنند: اول، با قرار دادن فرستنده و گیرنده نوری مقابل یکدیگر و دوم، با قرار دادن آن‌ها در بالای مخازن و در کنار یکدیگر

۱. قرارگیری گیرنده و فرستنده امواج نوری مقابل یکدیگر

در این حالت، گیرنده و فرستنده نوری در مواجه با یکدیگر قرار می‌گیرند. فرستنده نوری امواج نوری را به مسیر خود درون مخزن ارسال می‌کند تا به گیرنده برسد. وقتی سطح سیال بالا می‌آید و بین گیرنده و فرستنده قرار می‌گیرد؛ نور از اثر شکست منحرف شده و به گیرنده نمی‌رسد. که این باعث فعال شدن خروجی سطح سنج می‌شود.

۲. قرارگیری گیرنده و فرستنده نوری در بالای مخازن و در کنار یکدیگر

در این حالت، سنسور با اندازه‌گیری زمانی که نور از فرستنده منتشر می‌شود و به گیرنده بازمی‌گردد؛ سطح سیال درون مخزن را اندازه‌گیری می‌کند. هرچه سطح سیال درون مخزن کاهش یابد، زمان رفت و برگشت نور افزایش می‌یابد و بالعکس.

مزایای لول سوئیچ نوری

لول سوئچی‌های نوری دارای تنوع در عملکرد و نوع نصب خود هستند به همین جهت این تفاوت دارای مزایایی به شرح زیر است:

  1. ظاهری ساده و کوچک
  2. طول عمر زیاد
  3. سرعت و عملکرد سریع
  4. تعویض آسان و بدون نیاز به کالیبراسیون

متداول‌ترین کاربردهای لول سوئیچ نوری

1. سیستم های مخابراتی: برای تشخیص نشت آب باران در واحدهای مخابراتی استفاده می‌شود.

2. سیستم های اتوماسیون رباتیک: برای نظارت بر روغن در ربات‌های صنعتی استفاده می‌شود.

3. پمپ‌های پریستالتیک: برای تشخیص نشت در پمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4. نظارت بر کنترل سطح مخزن یا کشتی: برای جلوگیری از آسیب های گران‌قیمت در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

5. صنایع شیمیایی و فرآوری: در این صنایع، لول سوئیچ نوری برای کنترل سطح مایعات به خصوص در فرآیندهای مختلف تولید و فرآوری مواد شیمیایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. صنعت دریایی: در کشتی‌ها و سکوهای نفتی، سوئیچ های سطح نوری برای نظارت بر سطح مایعات مانند نفت و آب در مخازن استفاده می‌شوند؛ تا از وقوع حوادث مانند نشت یا آلودگی جلوگیری کنند.

7. صنایع غذایی: در صنایع غذایی، لول سوئیچ نوری برای کنترل سطح مایعات مانند آب، شیر، یا انواع روغن‌ها استفاده می‌شود؛ که این کاربرد به تنظیم فرآیندهای تولید و بسته‌بندی کمک می‌کند.

8. صنایع دارویی: در تولید و فرآوری داروها، لول سوئیچ نوری برای کنترل سطح مخازن مایعات از جمله محلول‌ها و مواد شیمیایی استفاده می‌شود تا از دقت و کیفیت فرآیندها اطمینان حاصل شود.

9. صنایع نیمه‌هادی: در صنایع الکترونیکی و نیمه‌هادی، لول سوئیچ نوری برای کنترل سطح مواد رسانا و عایق استفاده می‌شود، که این ابزار برای تولید اجزای الکترونیکی با کیفیت بالا بسیار حیاتی است.

جمع بندی

در این مقاله با لول سوئیچ نوری و کاربردهای متنوع آن آشنا شدیم. استفاده از این ابزارهای دقیق و قابل اعتماد در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی، دریایی، غذایی، و دارویی بهبود عملکرد فرآیندها و کاهش خطرات ناشی از نشت یا عدم کنترل سطح مایعات را فراهم می‌آورد.

با توجه به اینکه لول سوئیچ نوری در صنایع مختلف به کار می‌رود و دارای مزایای زیادی از جمله سرعت، دقت، و عملکرد بالا است، استفاده از آن در بسیاری از برنامه‌های صنعتی و تجاری مورد توجه قرار می‌گیرد. شما می‌توانید؛ این ابزار و تجهیزات دقیق را از طریق فروشگاه‌های معتبر به صورت حضوری و آنلاین خریداری کنید.

شرکت آریاسپهر تولید کننده انواع تجهیزات اندازه گیری دقیق و انواع سوئیچ لول مانند سوئیچ لول نوری است که براساس نیاز مشتری طراحی و تولید می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09904901380 ، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *