دیتالاگر دما چیست و چه کاربردهایی دارد؟- شرکت فنی و مهندسی آریا سپند

دیتالاگر دما چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دیتالاگرها تجهیزاتی هستند که یک رویداد را در یک بازه‌ی زمانی مشخص ثبت می‌کنند. طیف کاربری دیتالاگرها بسیار وسیع است، از نوار قلبی که از بیمار در بیمارستان گرفته تا سیستمی که در لحظه، فشار آب را در شبکه‌ی توزیع آب می‌تواند اندازه‌گیری و ثبت کند.

به علاوه برخی ثبات‌ها یا دیتالاگرها در مخازن مایعات یا سایر سیالات برای ثبت و اندازه‌گیری تغییرات سطح و فشار مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین از دیتالاگرهای دما در دیگ‌های بخار یا راکتورهای پتروشیمی برای ثبت تغییرات دما استفاده می‌شود.

دیتالاگر دما چیست؟

دیتالاگرها به‌طور کلی تجهیزاتی هستند که تغییرات رویداد‌ها را در بازه‌های مختلف زمانی اندازه‌گیری می‌کنند و نتیجه را به صورت یک مقدار عددی دقیق به ما گزارش می‌دهند.

دیتالاگرها با‌توجه به صنعتی که در آن به‌کار گرفته می‌شوند، دقت‌ و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

دیتالاگر دما، همانطور که از نام آن مشخص است دستگاهی است که تغییرات دمای محیط را اندازه‌گیری می‌کند و نتایج را در حافظه‌ی خود ذخیره می‌کند.

در واقع دیتالاگر دما در فواصل زمانی که برای آن تعیین شده اطلاعات را اندازه‌گیری و برای بررسی بیشتر کارشناسان، ثبت می‌کند.

دیتالاگر دما یک ابزار انداز‌ه‌گیری تخمینی محسوب می‌شود که با توجه به صنایع مصرفی آن دقت‌های مختلفی دارد.

عملکرد دیتالاگر دما به این صورت است که دما را به‌صورت مستقل در یک بازه‌ی زمانی اندازه‌گیری می‌کند و سپس اطلاعات به‌دست آمده را برای ارزیابی و بررسی کارشناسان در حافظه‌ی خود ثبت می‌کند.

دیتالاگر دما شامل رساناها و مقاومت‌هایی است که با توجه به دمای اندازه گیری شده، بار الکتریکی با ولتاژهای متفاوتی تولید می‌کند. این تراشه بار الکتریکی را متناسب با دمای خارجی اندازه‌گیری می‌کند.

وظیفه‌ی دیتالاگر است که این اطلاعات را به قالب دیجیتالی تبدیل و در حافظه داخلی دستگاه ذخیره کند. کارشناسان و متخصصانی که به این اطلاعات برای بررسی و تصمیم گیری اثر بخش‌تر نیاز دارند، می‌توانند از طریق کابل، RFID، فرستنده بی سیم یا حتی از طریق رابط USB می‌توانند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند.

با درنظر گرفتن تنوع در انتخاب دیتالاگرها، در انتخاب دیتالاگر مناسب بهتر است متناسب با عملکردی که از دیتالاگر انتظار داریم، مورد مناسب را انتخاب کنیم.

در انتخاب دیتالاگر دما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دقت مورد نظرتان برای اندازه‌گیری
  • وضوح مورد نیازتان در دیتالاگر
  • ظرفیت حافظه مناسب صنعت‌تان
  • قیمت نهایی دیتالاگر
  • محدوده دمایی که می‌خواهید اندازه‌گیری کنید
  • خدمات پس از فروش دیتالاگر
  • و…

کاربرد دیتالاگر دما چیست؟

دیتالاگر دما دقیقا مانند سایر دیتالاگرها تغییرات رویدادها را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند.

دیتالاگر دما به صورت اختصاصی به تغییرات دما در بازه‌های زمانی مختلف را اندازه‌گیری کرده و در حافظه‌ی خود برای تجزیه و تحلیل، ذخیره می‌کند.

دیتالاگر دما کاربردهای زیادی در صنایع غذایی و داروسازی، حمل و نقل، صنایع تولیدی، محیط زیست و… دارد.

انواع دیتالاگرهای دما:

دیتالاگر دما همانطور که از نام پیداست برای اندازه‌گیری دما در صنایع مختلف کاربرد دارد. در ادامه با ما همراه‌ باشید تا با کاربردهای این دیتالاگر بیشتر آشنا شویم:

دیتالاگر دما در صنایع داروسازی:

صنعت داروسازی یکی از صنایع حساس در زمینه‌ی نگهداری و تولید دارو است.

داروها شرایط نگهداری محیطی خاصی دارند و در صورتی که این شرایط فراهم نباشد، منجر به فاسد شدن دارو  و آسیب و به افراد زیادی می‌شود.

حضور دیتالاگر دما در محیط آزمایشگاه و محل‌های نگهداری دارو، علاوه بر تضمین کیفیت، خطر تخریب داروها را نیز به حداقل می‌رساند.

و با توجه به اینکه واکسن‌ها، داروها و… نسبت به تغییرات دما بسیار حساس هستند و اثر بخشی‌ آنها به شدت کاهش پیدا می‌کند، نظارت بر ثبت دما در دیتالاگرها‌ی دما در کنترل کیفیت و استاندارد‌ها بسیار مهم است.

دیتالاگر دما  در صنایع غذایی:

امروز با در نظر گرفتن امکان حمل مواد غذایی در مسافت‌های طولانی، دیتالاگر دما نقش مهمی در اطمینان از شرایط حمل و نقل و رعایت تمام شرایط ایمنی حفظ مواد غذایی دارد.

زمانی که از کنترل دما در صنایع مواد غذایی صحبت می‌کنیم، منظور بررسی دقیق شرایط نگهداری، حمل و نقل، سردخانه‌ها، پخت و پز و… است؛ در تمامی این مراحل برای حفظ کیفیت و سلامتی باید تغییرات دما ثبت و توسط کارشناسان بررسی شود.

اطلاعات ثبت شده توسط دیتالاگر دما، نشان دهنده‌ی شرایط بهینه در وسایل حمل و نقل سردخانه‌ای در طول سفر مواد غذایی است.

دیتالاگر دما در حمل و نقل:

شاید در نگاه اول اهمیت دیتالاگر دما در صنعت حمل و نقل تعجب برانگیز باشد، اما، در هنگام حمل کالاهای حساس به دما، مهم است که دما را در کل مسیر حمل و نقل ثبت کنید. حساس‌ترین کالاهایی که در طول مدت زمان حمل و نقل باید دمای آنها مرتبا بررسی شود شامل داروها، واکسن‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای فرآوری شده و… است.

دیتا لاگرهای دما برای حمل و نقل قادر به ذخیره اطلاعات برای مدت چند ماه هستند. دیتا لاگرهای دما دیجیتالی می‌تواند به طور مداوم داده‌های دما را برای ماه ها یا سال ها ثبت کند.

دیتالاگر دما برای حفاظت از محیط زیست: 

در ابتدا این‌طور به‌ نظر آمد که دیتالاگرهای دما صرفا برای اندازه‌گیری و ثبت دمای مواد غذایی، داروها و… کاربرد دارد. در حالی که دیتالاگر دما به‌ طور گسترده برای اندازه‌گیری شرایط دمای محیط با هدف تجزیه و تحلیل الگوهای دمایی در شرایط مختلف استفاده می‌شود.

دیتالاگرهای دما بخش مهمی از ایستگاه‌های هواشناسی هستند که علاوه بر دما، داده‌های مختلفی را جمع می‌کنند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا دیتالاگرها در هواشناسی کاربرد دارند؟

دیتالاگرها این امکان را دارند که تغییرات دما را در بازه‌های مختلف در حافظه خود ثبت کنند، در ایستگاه‌های هواشناسی با جمع آوری این اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها، در مورد سرعت بالا یا پایین آمدن دمای کره‌ی زمین در مناطق مختلف و همچنین دلایل این تغییرات نتیجه‌ گیری کنند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *