لول سوئیچ چیست ؟ - گروه مهندسی آریا سپند

لول سوئیچ چیست؟ معرفی انواع آن

لول سوئیچ یک ابزار برای سنجش سطح مایعات و سیالات است که ارتفاع و سطح سیالات و مایعاتی که درون مخازن قرار دارند و اندازه‌گیری سطح آن‌ها چالش برانگیز و مهم است را می‌سنجد. لول سوئیچ‌ها سنجه‌های دقیقی هستند که نسبت به تغییرات ارتفاع سیالات و جامدات عکس العمل نشان می‌دهند و سطوح مخازن را کنترل می‌کنند، مکانیزم اصلی لول سوئیچ، تعیین مقدار مواد، تنظیم و کنترل قطع و وصل خروجی در ست پوینت است.

لول سوئیچ‌ها به جهت اطلاع از میزان مواد موجود در مخازن و کنترل سطح آن‌ها کاربرد دارند و به زبان ساده‌تر زمانی که ارتفاع سطح مواد موجود در مخازن به یک لول مشخص می‌رسد، این ابزارها سوئیچ می‌دهند.

کاربرد اصلی لول سوئیچ‌ها، سنجش ارتفاع سیالات مختلف مانند بنزین، مخازن آب، سیلوها، مایعات و جامدات است که در صنایع مختلف مثل: صنایع غذایی، صنایع دارویی، آب و فاضلاب، نفت و گاز، فولاد و سیمان و… کاربرد دارد.

کاربرد اصلی لول سوئیچ‌ها در واقع تنظیم و کنترل قطع و وصلی خروجی مخازن در ست پوینت‌ها است.

آشنایی با انواع لول سوییچ

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام خرید لول سوئیچ‌ها باید درنظر گرفته شود، جنس مخازنی است که لول‌ سوئیچ در آن قرار می‌گیرد برای مثال مخزن درپوش دارد یا بدون درپوش است، میزان فشار مواد، نوع موادی که در مخزن نگهداری ‌می‌شود از لحاظ سایش و اصطکاک، رطوبت و رسانا یا نارسانا بودن مواد در انتخاب نوع لول سوئیچ‌ اهمیت زیادی دارد.

با توجه به موارد گفته شده، انتخاب لول سوئیچ مناسب اهمیت زیادی در دقت اندازه‌گیری دارد. در ادامه به بررسی انواع لول سوئیچ‌ها می‌پردازیم با ما همراه باشید.

1) لول سوئیچ شناوری:

لول‌ سوئیچ شناوری یا به اصطلاح مهندسی، لول سوئیچ فلوتری یکی از انواع سطح سنج‌ها یا لول سوئیچ‌هایی است که بیشتر برای سنجش و کنترل یطح مایعات درون مخازن کاربرد دارند. 

از لول‌ سوئیچ‌های شناوری برای روشن و خاموش کردن پمپ، چراغ سیگنال، زنگ هشدار یا سایر تجهیزات کنترلی استفاده درون مخازن سیالات استفاده می‌شود. به علاوه لول‌ سوئیچ‌های شناوری در کنترل سوپاپ، كنتورها، مخازن مایعات، كنترل سطح روغن و دیگ‌های بخار کاربرد دارند.

2) لول سوئیچ مغناطیسی:

یکی از نمونه‌های متداول از لول سوئیچ‌ها، لول سوئیچ مغناطیسی است. در لول سوئیچ مغناطیسی از یک فلوتر یا شناور استفاده شده است که شبیه به یک توپ است.

چنانچه سطح سیال در مخزن به محل قرارگیری شناور یا فلوتر لول سوئیچ مغناطیسی برسد، باعث تغییر وضعیت لول سوئیچ و در نهایت حرکت آن خواهد شد.

شناور به کار رفته در لول سوئیچ مغناطیسی، باعث نزدیک شدن میدان مغناطیسی به یک کنتاکت می‌شود که سنجش سطح را انجام دهد.

تغییر حالت کنتاکت به عنوان یک سیگنال وضعیت به اتاق کنترل ارسال خواهد شد. از لول سوئیچ مغناطیسی می‌توان به منظور کنترل سطح یا آلارم برای مخازن استفاده کرد. برای خرید لول سوئیچ مغناطیسی آریاسپند به فروشگاه مراجعه کنید یا شماره 7308087-035  تماس حاصل فرمایید.   

2) لول سوئیچ خازنی:

لول سوئیچ خازنی از تجهیزات مهم و کاربردی برای  اندازه‌گیری سطح است که برای اندازه‌گیری و تشخیص سطح مایعات و سیالات، روی مخازن نصب می‌شود. لول سوئیچ‌های خازنی از فناوری ظرفیت الکتریکی خازن استفاده می‌کنند،از این جهت اطلاعات در مورد ضریب دی الکتریک خازن‌ها برای انتخاب بهترین لول سوئیچ خازنی متناسب با کارایی که برای هر صنعت دارد اهمیت زیادی دارد. ضریب دی الکتریک مناسب برای سیالات رسانا بیشتر از 10 و برای سیالات نارسانا کمتر از 10 است.

در سیالات نارسانا برای استفاده از لول سوئیچ‌های خازنی از یک سنسور خازنی استفاده می‌شود به طوری که باید خازن را با پراب خازنی و جداره مخازن فلزی ایجاد شود، به طبع در سیالات رسانا از دو سنسور خازنی استفاده می‌شود.

لول سوئیچ‌های خازنی، سنسورهایی تماسی هستند و برای اندازه گیری سطح مایعات، جامدات پودری و مواد غیر فلزی مناسب هستند.

از لول سوئیچ‌های خازنی در صنایع پلاستیک، شیمیایی، چوب، سرامیک و شیشه و صنایع بسته بندی استفاده می‌شود،همچنین این سوئیچ‌ها نسبت به سایر لول سوئیچ‌ها به تعمیر و نگهداری نیاز ندارند.

برای خرید لول سوئیچ خازنی آریاسپند به فروشگاه مراجعه کنید یا شماره7308087-035  تماس حاصل فرمایید.   

3) لول سوئیچ الکترودی:

لول سوئیچ الکترودی جهت کنترل سطح مایعات رسانا به صورت قطع و وصل و آلارم در دیگ‌های بخار، مخازن تحت فشار و  سایر مخازن همراه با پنل به کار برده می‌شود.

محدوده‌ی فشار اسمی لول سوئیچ الکترودی با حداکثر فشار قابل تحمل 40 بار است. لول سوئیچ الکترودی دارای هر دو نوع اتصال دنده‌ای و فلنجی است که در نوع دنده‌ای سایز اتصال 1 اینچ و در نوع فلنجی 1/2 تا 1 اینچ اندازه‌گیری شده؛ به علاوه دمای کار این لول سوئیچ بین ۲۰- تا ۲۳۵+ درجه سانتی‌گراد تعیین شده است.

هدف از طراحی مدل الکترودی لول سوئیچ، امکان جایگزینی آن با سایر لول‌ سوئیچ‌های مورد استفاده در دیگ‌های بخار است؛ هرچند که به‌دلیل رسوب سیالات و دمای بالای برخی مخازن، لول سوئیچ الکترودی در همه‌ی صنایع کاربرد یکسان ندارد.

4) لول سوئیچ آلتراسونیک:

لول‌ سوئیچ‌ التراسونیک به واسطه‌ی امواج التراسونیک کار می‌کند، به این صورت که امواج التراسونیک بعد از تابش از منبع، به سطح مواد برخورد کرده و مجددا به طرف منبع برمی‌گردد منبع با محاسبه زمان رفت و برگشت امواج فاصله ماده از منبع را می‌سنجد.

لول سوئیچ‌های التراسونیک دارای مدارهای الکترونیکی هستند که تغییر در لرزش را تشخیص می‌دهند و آن را به بسته شدن سوئیچ با تماس خشک تبدیل می کنند. این مدل از لول سوئیچ‌ها، معمولاً محدود به استفاده در مخازن مایعات هستند زیرا اثر میرایی مواد جامد در اکثر موارد کافی نیست.

اندازه گیری سطح با لول سوئیچ التراسونیک در اصل بدون نیاز به تماس انجام می‌شود. لول سوئیچ التراسونیک بیشتر برای اندازه گیری سطح مایعات گرم، خورنده و در حال جوش مناسب است، محدوده فرکانس نرمال مورد استفاده برای اندازه‌گیری‌های سطح التراسونیک در محدوده KHz 200-40 قرار دارد.

5) لول سنج الاکلنگی:

لول سوئیچ الاکلنگی معمولا زمانی کاربرد دارد که محدوده‌ی اختلاف سطح مورد نظرتان در مخزن برای پر و خالی شدن زیاد نیست. لول سوئیچ‌های الاکلنگی در مقایسه با سایر لول ‌سوئيچ‌ها دوام بالا و قیمت مناسبی نسبت به کاربردشان دارند.

نحوه‌ی عملکرد لول‌ سوئیچ‌های الاکلنگی بسیار ساده و مشخص است، به این صورت که یک مکانیسم الاکلنگی، چیزی مشابه کلیدهای قطع و وصل برق در خانه، جریان برق این لول سوئیچ‌ها را قطع و وصل کرده و آن‌ها خاموش و یا روشن می‌کند.

در برخی از لول سوئیچ‌های الاکلنگی برای اینکه قسمت الکتریکی لول سوئیچ مستقیما با سیالات درون مخزن در تماس نباشد، از یک مکانیسم مغناطیسی به‌ عنوان واسطه جریان استفاده می‌شود.

لول‌ سوئیچ‌های الاکلنگی بسته به شرایطی که از آن‌ها استفاده می‌شود عملکرد‌های متفاوتی دارند؛ ضمن اینکه عملکرد این لول سوئیچ‌ها ساده باشد و محیطی که در آن قرار می‌گیرد دما، فشار، اکسیداسیون و خورندگی بالایی نداشته باشد، این لول سوئیچ عملکردی ساده خواهد داشت و کنترل آن آسان است و حتی ممکن است تمامی قسمت‌های لول سوئیچ الاکلنگی درون مخزن مایع یا سیالات قرار بگیرد، اما، در زمانی که شرایطی که لول سوئیچ در آن قرار می‌گیرد سخت باشد، مکانیسم‌های گوناگونی بای کنترل سطح با استفاده از لول سوئیچ به‌کار می‌رود که یکی از آنها استفاده از خاصیت مغناطیسی است.

تفاوت لول سوئیچ و لول ترانسمیتر:

در اولین قدم، لول سوئیچ‌ها برای نظارت بر سطح به‌صورت نقطه‌ای یا لحظه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی لول ترانسیمر‌ها برای سنجش سطح مواد به‌صورت پیوسته کاربرد دارند. از دیگر تفاوت‌های لول سوئیچ‌ها و لول ترانسمیترها می‌توان به نوع خروجی و نحوه‌ی سازگاری آن‌ها با سیستم‌های کنترل اشاره کرد.

لول ترانسمیترها انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به لول سوئیچ‌ها دارند، قابلیت انطباق لول ترانسیمتر‌ها بیشتر از لول سوئیچ‌ها است؛ تکنولوژی به‌کار رفته در لول ترانسمیترها بسیار جدیدتر از لول سوئیچ‌ها  است، به‌علاوه لول ترانسمیترها در رنج قیمتی بسیار گسترده‌ای به فروش میرسند که می‌توانند هرکسی در این حوزه‌ را به خود جلب کنند.

لول سوئیچ‌ها و لول ترانسمیترها هردو از اجزا بسیار مهمی از تجهیزات بررسی سطح هستند و حداقل در آینده نزدیک قرار نیست هیچ کدام جایگزین دیگری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره مقاله تفاوت لول سوئیچ و لول ترانسمیتر را مطالعه بفرمایید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *