همه چیز درباره فلومتر آب [انواع و عملکرد]

همه چیز درباره فلومتر آب [انواع و عملکرد]

با پیشرفت  و رشد جمعیت و تکنولوژی، استفاده بی رویه از منابع آبی و میزان هدر رفت آب به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. برای جلوگیری از کمبود این مایع ارزشمند استفاده از تصفیه خانه‌ها و بهینه سازی آی در الویت قرار گرفته است. از طرفی اندازه گیری نرخ جریان به عنوان یک متغیر کنترلی برای رسیدن به آب تمیز و با کیفیت از اهمیت بالایی برخودار است.

بنابراین از ذخیره سازی و توزیع آب تا تصفیه و مدیریت فشار و پمپاژ آب نیازمند تکنولوژی اندازه گیری با تجهیزات دقیق است که در ادامه با این تجهیزات دقیق اندازه گیری یا همان فلومتر آب آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

نیاز روزافزون به استفاده از منابع آب

بسیاری از کارخانجات تولیدی و فعالیت‌های تجاری برای عملکرد روزانه‌ی خود به استفاده و بهره‌گیری از آب وابسته هستند. این نیاز ممکن است به دلایلی مانند تولید بخار، خنک کردن سیستم‌ها، و نگهداری و بهبود عملکرد سیستم‌ها باشد. مسائل مرتبط با تصفیه آب و مدیریت مصرف آب برای شرکت‌ها از دهه‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

اهمیت اندازه‌گیری نرخ جریان آب

یکی از دلایل اصلی اندازه‌گیری نرخ جریان آب، ذخیره و صرفه‌جویی در آب تمیز و قابل استفاده برای مصارف روزمره و خانگی است. تجهیزات مهمی مانند موتورهای بزرگ برای پمپاژ آب نیازمند دقت بالا و هزینه کمتر در عملکرد خود هستند.

نیازهای فزاینده برای استفاده از آب

آگاهی رو به افزایش همگانی درباره اهمیت و محدودیت‌های منابع آب، نیاز فوری به ذخیره‌سازی، صرفه‌جویی، بازیابی و مصرف مجدد آن را به شیوه‌های مدیریت منابع آب و تصفیه آن تبدیل کرده است.

اهمیت اندازه‌گیری نرخ جریان آب

زمانی که به افزایش بهره‌وری در صنایع تولیدی فکر می‌شود، اندازه‌گیری میزان آب مصرفی و کنترل آن بسیار مهم است. این اندازه‌گیری به صرفه‌جویی در آب و بهره‌وری انرژی کمک می‌کند و تجهیزات مورد نیاز برای تصفیه آب نیازمند دقت بالا و هزینه کمتر هستند.

فلومتر آب چیست؟

فلومتر آب یک ابزار دقیق اندازه گیری میزان و کنترل سطح آب است که با توجه به نوع کارایی خود شامل انواع و دسته بندی‌های متفاوتی است. از فلومتر آب در نمایش میزان مصرف آب، نمایش نرخ جریان آب، بررسی و کشف نشتی آب، بهبود استفاده از آب، نمایش کیفیت آب، نمایش جریان آب بین مخازن بهره می‌برند.

از مزایای اندازه گیری آب به طور دقیق می‌توان به کنترل کیفیت، سلامتی و ایمنی، کاهش هزینه و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

انواع فلومتر مخصوص اندازه گیری آب با دقت بالا

از انواع انواع فلومتر مخصوص اندازه گیری آب با دقت بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فلومتر اولتراسونیک
  2. فلومتر مغناطیسی
  3. فلومتر گردابی
  4. جابه جایی مثبت
  5. توربینی
  6. کوریولیس

آیا می‌دانید فلومتر چیست و چه انواعی دارد؟ از آنجایی که تمامی این موارد را نمیتوان در یک بخش کوچک بگنجانیم، تصمیم گرفتیم در یک مطلب دیگر به طور کامل این موضوع را به طور رایگان در اختیار شما قرار دهیم.توصیه می‌کنیم انواع فلومتر به همراه مزایا و معایبشان را حتما مطالعه کنید تا در زمینه این معیارهای حیاتی نیز کاملا حرفه ای شوید!

از فلومترهایی که به روش حجمی آب را اندازه گیری می‌کنند به شرح زیر است:

فلومتر اولتراسونیک

فلومتر اولتراسونیک می‌تواند برای اندازه‌گیری نرخ جریان آب در هر دو جهت جریان بدون تأثیر بر مسیر سیال مناسب باشد. این نوع فلومتر مناسب برای دسترسی به منابع آب و فشار در سیستم‌های تصفیه و همچنین برای استفاده در اهداف اکولوژیکی است.

این فلومترها قابلیت اندازه‌گیری تمامی انواع سیالات گازی و مایعات خورنده را دارند و از تغییرات دما، ویسکوزیته، چگالی یا فشار تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. همچنین، فلومترهای اولتراسونیک می‌توانند برای عیب یابی و شناسایی نشتی‌های جریان نیز مورد استفاده قرار گیرند.

فلومتر مغناطیسی

فلومترهای مغناطیسی بدون نیاز به تماس، قادر به اندازه‌گیری نرخ جریان سیالات رسانا، دوغاب، آب و فاضلاب هستند. این نوع فلومترها دارای دقت بالا و تکرارپذیری خوبی است و افت فشار آنها بسیار کم است. فلومترهای مغناطیسی بدون قسمت متحرکی عمل می‌کنند و به عنوان مانعی برای جریان سیال عمل نمی‌کنند. همچنین، این فلومترها تحت تأثیر عواملی مانند ویسکوزیته، دما و فشار قرار نمی‌گیرند.

اهمیت استفاده از فلومترهای مغناطیسی

استفاده از فلومترهای مغناطیسی می‌تواند بر عملکرد پمپ‌ها تأثیر مثبتی داشته باشد، زیرا با کمک به همخوانی با سرعت پمپ، می‌توانند به اپراتورها در افزایش بهره‌وری از طریق کاهش مصرف انرژی توسط موتور پمپ کمک کنند.

فلومتر گردابی

در فلومتر گردابی، یک مانع در مسیر جریان سیال قرار دارد که باعث ایجاد گرداب‌ها و ارتعاشات در پشت آن می‌شود. سنسور موجود در این نوع فلومتر این ارتعاشات را حس کرده و با اندازه‌گیری فرکانس آنها، میزان جریان آب را مشخص می‌کند.

ایجاد افت فشار زیاد در مسیر سیال، اندازه گیری جریان تنها در یک جهت، غیرقابل استفاده در خطوط انتقال غیر مستقیم از معایب فلومتر گردابی است و از مزایای آن به دقت بالا و تکرار پذیری خوب، هزینه نصب پایین، بازه اندازه گیری مناسب، سرعت پاسخگویی مناسب اشاره کرد.

فلومتر جا به جایی مثبت

فلومتر جا به جایی مثبت دارای محفظه‌ای است که دو قطعه دوار و متحرک به شکل چرخ دنده در آن قرار دارند. پس از ورود مایع و پر شدن محفظه، قطعات دوار شروع به چرخش می‌کنند.

با افزایش سرعت و فلوی آب، تعداد دفعات و سرعت چرخش چرخ دنده‌ها افزایش می‌یابد. با اندازه‌گیری تعداد دفعات یا تغییرات در سرعت چرخش، می‌توان میزان فلوی آب را تعیین کرد.

ایجاد پالس در مسیر سیال، احتمال خرابی فلومتر در صورت تغییرات ناگهانی در سیال، حجم بیشتر نسبت به نوع اختلاف فشاری در ضروت استفاده برای لوله‌های با قطر زیاد، از معایب فلومتر جابهجایی مثبت و دقت خوب، عمر طولانی، نیزا کم به تعمیر و نگهداری، تکرارپذیری عالی از مزایای فلومتر جابجایی مثبت است.

فلومتر توربینی

فلومتر توربینی دارای یک پره یا توربین است که به صورت هم جهت با سیال عبوری شروع به چرخش می‌کند. میزان فلوی آب با توجه به تعداد دفعات چرخش توربین مشخص می‌شود. تاثیر پذیری میزان دقت از وجود حباب در سیال، نیازمندی به وجود آشفتگی و ناآرامی در سیال و نیازمندی به خط لوله مستقیم از معایب فلومتر توربینی است و از مزایای آن می‌توان به دقت زیاد، هزینه تعمیرو نگهداری پایین و حجم کم اشاره کرد.

فلومترهایی که به روش جرمی آب اندازه گیری می‌کنند؛ عبارتند از:

فلومتر کوریولیس

فلومتر کوریولیس جریان آب را به روش جرمی اندازه‌گیری می‌کند. در این فلومتر، جریان آب وارد و به وسیله‌ی یک نوسان‌زن ارتعاش ایجاد می‌شود که همزمان دو سنسور این ارتعاشات را دریافت می‌کنند. با عبور سیال از لوله فلومتر، تغییرات در فرکانس ایجاد و توسط سنسورها دریافت می‌شود. از این تغییرات برای اندازه‌گیری میزان جریان آب استفاده می‌شود.
محدودیت در متریال به کار رفته در ساخت و امکان وجود ارتعاشات اضافی در صورت نصب اشتباه و نامناسب از معایب فلومتر کوریولیس و عدم تاثیر پذیری از دما و فشار، دقت بلا، اندازه گیری فلوی آب در هر دو جهت از مزایای فلومتر کوریولیس به شمار می‌رود.

جمع بندی

در این مقاله با اهمیت اندازه گیری آب از استخراج تا فرآوری و تصفیه به وسیله فلومتر آب آشنا شدید. از آنجایی که اندازه گیری آب از اهمیت بالایی برخوردار است؛ پس در استفاده از انواع فلومتر آبی و انتخاب مناسب هر کدام از فلومترهای آب در پروژ‌ه خود، حتما به ویژگی‌ها و معایب آن دقت کنید.

شرکت آریا سپن یکی از انواع تولید کنندگان تجهیزات و ابزار دقیق اندازه گیری است؛ که محصولات خود را بدون واسطه و با قیمت و ضمانت نامه معتبر تولید و توزیع می‌کند.

چنانچه برای انتخاب و خرید هر یک از تجهیزات ابزار دقیق و فلومترهای آبی به راهنمایی نیاز دارید؛ با کارشناسان آریا سپند از طریق شماره 09904901380 در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *