تفاوت بین فلومتر و فلوترانسمیتر - آریا سپند

تفاوت بین فلومتر و فلوترانسمیتر در یک نگاه

در زمان عبور و توزیع سیالاتی مانند گاز و مایع از سیستم‌های لوله‌کشی، ابزارهای متعددی برای اندازه‌گیری و کنترل خواص مختلف آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها شامل فلومترها و فلوترانسمیترها می‌شوند که با هم در برخی از موارد تفاوت‌های اساسی دارند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با تفاوت بین فلومتر و فلوترانسمیتر آشنا شوید و در این زمینه حرفه‌ای شوید.

فلومتر چیست؟

فلومترها ابزارهایی هستند که برای اندازه‌گیری دبی یا میزان جریان سیال در یک سیستم استفاده می‌شوند. این ابزارها معمولاً شامل عناصر مکانیکی مانند ونتوری، اوریفیس، لوله پیتوت و نازل جریان هستند که برای ایجاد اختلاف فشار در سیال استفاده می‌شوند.

فلومترها عمدتاً از تغییرات فشار سیال برای اندازه‌گیری دبی استفاده می‌کنند و معمولاً به صورت مکانیکی عمل می‌کنند.

از آنجایی که تمامی این موارد را نمیتوان در یک بخش کوچک بگنجانیم، تصمیم گرفتیم در یک مطلب دیگر به طور کامل این موضوع را به طور رایگان در اختیار شما قرار دهیم.توصیه می‌کنیم انواع فلومتر به همراه مزایا و معایبشان را حتما مطالعه کنید تا در زمینه این معیارهای حیاتی نیز کاملا حرفه ای شوید!

فلوترانسمیتر چیست؟

فلوترانسمیتر، یا به عبارت ساده، ترانسمیتر جریان، ابزاری است که با داشتن مدارهای الکترونیکی داخلی، جریان سیال را اندازه‌گیری کرده و خروجی الکتریکی در قالب جریان بین 4 تا 20 میلی‌آمپر و ولتاژ بین 1 تا 5 ولت ارائه می‌دهد.

با استفاده از این خروجی، کنترل و نظارت بر جریان سیال امکان‌پذیر می‌شود. فلوترانسمیترها از عناصر اولیه مانند ونتوری، اوریفیس، لوله پیتوت، نازل جریان و موارد دیگر، برای ایجاد اختلاف فشار استفاده می‌کنند و از این اختلاف فشار در اندازه‌گیری به استفاده می‌کنند.

تفاوت بین فلومتر و فلوترانسمیتر

1. ساختار درونی

فلوترانسمیترها از دبی‌سنج‌ها یا فلومترها برای اندازه‌گیری جریان سیال استفاده می‌کنند و با داشتن مدارهای الکترونیکی داخلی، جریان سیال را به صورت سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند.

2. توان کنترل

فلوترانسمیترها قابلیت ارائه دستورالعمل‌های تعیین شده توسط اپراتور برای کنترل جریان سیال را دارند و می‌توانند با استفاده از مدارهای الکترونیکی موجود بر روی آن‌ها، عملکرد فرآیند را مشاهده و کنترل کنند.

3. عملکرد تفاوت

وظیفه اصلی فلومترها اندازه‌گیری دبی یا میزان جریان سیالات است، در حالی که فلوترانسمیترها علاوه بر اندازه‌گیری سرعت جریان، می‌توانند جرم و حجم فرآیند را نیز اندازه‌گیری کنند.

4. کاربرد میدانی:

فلومترها عمدتاً برای کاربردهای دستی و میدانی نزدیک به کار می‌روند، در حالی که فلوترانسمیترها با توجه به خروجی الکتریکی خود، امکان کنترل و مشاهده عملکرد فرآیند از راه دور را نیز فراهم می‌کنند.

جمع بندی

فلومترها و فلوترانسمیترها در صنایعی مانند پتروشیمی، فلزات و معادن، صنایع دارویی و غذایی، آب و فاضلاب و صنعت تاسیسات استفاده می‌شوند. این دو ابزار اندازه‌گیری دقیق جریان سیال را انجام می‌دهند.

اما تفاوت‌هایی در ساختار، عملکرد و کاربرد آن‌ها وجود دارد؛ که باید توسط اپراتورها و متخصصان در نظر گرفته شود تا اشتباهاتی در انتخاب و استفاده از آن‌ها رخ ندهد.

آریا سپند یکی از انواع تولید کنندگان برتر در حوزه ابزار و تجهیزات دقیق اندازه گیری است؛ که با توجه به نیاز کابران در هر پروژه صنعتی اقدام به تولید و تهیه و تجهیز ابزار اندازه گیری می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا اطلاع از قیمت و خرید هر یک ابزار و تجهیزات اندازه گیری صنعتی با ما از طریق شماره 09904901380 در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *