انواع سنسورهای کنترل سطح مایعات - گروه مهندسی آریا سپند

انواع سنسورهای کنترل سطح مایعات

سنسور کنترل سطح نوری:

سنسور کنترل  سطح نوری، یکی انواع سنسورهای کنترل سطح نقطه‌ای است. روش کار این سنسور، به‌صورت تبدیل اشعه‌های نور به سیگنال‌های دیجیتال و اندازه‌گیری مقدار قابل ثبت در سیستم‌های کامپیوتری است.سنسورهای کنترل سطح نوری هیچ قسمت متحرکی در ساختار خود ندارد.

از ویژگی‌های قابل توجه سنسورهای کنترل سطح نوری آن می‌توان به اندازه‌ی کوچک این سنسورها اشاره کرد. این سنسورها، در مخازنی که فشار بالایی دارد کارایی مناسبی ندارند، به همین دلیل بیشتر از این سنسورها در مخازن مایعات استفاده می‌شود.

از سنسورهای کنترل سطح نوری می‌توان به عنوان شاخص‌های سطح پایین استفاده کرد. از کاربردهای آن می‌توان به خنک کننده یا هیدروک به جهت جلوگیری از خشکی مخزن هنگام استفاده از روغن و سایر سیالات اشاره کرد.

سنسورهای کنترل سطح خازنی:

سنسورهای کنترل سطح خازنی نسبت به سایر سنسورها، از نظر قیمتی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. سنسورهای خازنی با وجود ابعاد کوچکی که دارند، دقت بسیار بالایی در اندازه‌گیری سطح مایعات دارند. سنسورهای کنترل سطح خازنی هم مثل سنسورهای نوری هیچ قسمت متحرکی ندارند.

سنسورهای کنترل سطح خازنی صرفا برای تشخیص سطح مایعات خاص کاربرد دارد و نمی‌توان از آن در تمام مخازن استفاده کرد. به همین جهت این سنسورها برای کارایی بهتر باید کالیبره شوند. در مخازن مایعات، می‌توان از این سنسور استفاده کرد. بیشترین کاربرد سنسورهای خازنی، استفاده از آن‌ها در یک مراکز تصفیه آب است.

سنسورهای کنترل سطح مغناطیسی:

سنسورهای کنترل سطح مغناطیسی به منظور تشخیص سطح مایعات در مخازن به کار می‌روند.

از ویژگی‌های بارز سنسورهای کنترل سطح مغناطیسی می‌توان به شناور آن که از جنس پلی‌آمید است اشاره کرد.

این شناور روی سطح مایعی که در مخزن موجود است شناور می‌ماند و همراه با تغییرات سطح مایع حرکت می‌کند که این حرکت موجب تحریک لول سوئیچ‌ها و فعال شدن خروجی می شود.شناور به کار رفته در لول سوئیچ مغناطیسی، باعث نزدیک شدن میدان مغناطیسی به یک کنتاکت می‌شود که سنجش سطح را انجام دهد.

تغییر حالت کنتاکت به عنوان یک سیگنال وضعیت به اتاق کنترل ارسال خواهد شد.

سنسورهای کنترل سطح مغناطیسی درون مخازن نصب می‌شوند و از جنس استیل ضد زنگ هستند.

سنسورهای کنترل سطح مقاومت یا رسانا:

یکی از سنسورهای کنترل سطح نقطه‌ای، سنسور سطح رسانایی یا مقاومت است. این سنسور از یک پروب برای خواندن رسانایی استفاده می‌کند. روش کار این سنسور به این‌ صورت است که یک جریان متناوب روی پروب اعمال می‌شود در حالی که این پروب دارای یک جفت الکترود است.

وقتی که پروب با مایع پوشانده می‌شود؛ الکترودهای آن بخشی از مدار الکتریکی را تشکیل می‌دهند و همین امر سبب ایجاد جریان با سیگنال سطح بالا یا پایین می‌شود. استفاده از این سنسور، بسیار آسان است و مانند سنسورهای خازنی و نوری، هیچ قسمت متحرکی ندارد.تشخیص دقیق این سنسورها در گرو تماس مستقیم این سنسورها با مایعات است.

از مزایای سنسورهای رسانایی یا مقاومت می‌توان به کم هزینه بودن آن‌ها و استفاده‌ی آسان است.

و از معایب این سنسور می‌توان به تهاجمی بودن آن‌ها اشاره کرد؛ به علاوه این سنسورها فقط مایعات رسانا را حس می‌کنند و کاوشگر این سنسور با گذشت زمان ضعیف می‌شود

سنسورهای فلوتر یا شناور:

سنسورهای کنترل سطح فلوتر شناور، یکی از انواع سنسور کنترل سطح نقطه‌ای است. این سنسور دقیقا مثل نامش، از یک شناور برای تشخیص سطح مایعات درون مخازن استفاده می‌کند و شامل دستگاهی است که هنگام بودن و نبودن مواد درون مخزن، به بالا و پایین حرکت می‌کنند.

با حرکت یا بالا و پایین آمدن سطح شناور ، مدار قطع و وصل می‌شود و امکان اندازه‌گیری به وجود می‌آید. این سنسور بسیار ارزان است و نیاز به منبع تغذیه ندارد. سنسور فلوتر شناور، دارای قسمت متحرک است که برای تشخیص سطح مایعات یا سیالات، باید در تماس مستقیم با سطح مایع باشد. اندازه‌ی شناور این سنسور، به نسبت بزرگ است.

لازم به ذکر است که این سنسورها، نمی‌توانند سطح را اندازه‌گیری کنند و فقط برای تشخیص بالا یا پایین بودن و یا پر و خالی سطح مایع درون مخازن به‌کار می‌روند.

سنسورهای رادار یا ماکروویو:

سنسورهای کنترل سطح رادار یا مایکروویو، امواج دارای اطلاعات سطح مخازن را توسط آنتن، روی سنسور رادار منتقل کرده و به مقادیر فیزیکی تبدیل می‌کند. موادی که توسط سنسور حس می‌شود؛ مایکروویو منتقل شده را مجدد به آنتن منعکس می‌کند.

زمان انتشار تا دریافت سیگنال، متناسب با سطح محصول است. این سنسورها، تحت تاثیر فشار، دما و گرد و غبار قرار نمی‌گیرند و بسیار دقیق هستند.

سنسورهای رادار، غیر تماسی بوده و می‌توانند علاوه بر مایعات، خمیرها، پودرها و مواد جامد را اندازه‌گیری کنند. سنسورهای رادار، نیازی به کالیبراسیون ندارند. از معایب این سنسور ، می‌توان به هزینه‌های بالای آن و همچنین محدود بودن تشخیص اشاره کرد.

سنسورهای چنگال:

سنسور کنترل سطح چنگال که به سنسور ویبره هم معروف است، از یک عنصر سنجش، به شکل چنگال تشکیل شده است که با فرکانس طبیعی ارتعاش می‌کند. روند کار آن به این صورت است که با تغییر سطح فرکانس ، چنگال نیز تغییر می‌یابد. این سنسور هم برای تشخیص باید در تماس مستقیم با مایعات باشد.

سنسور چنگال از نظر قیمتی در دسته‌ی سنسورهای مقرون به صرفه است و نصب آن بسیار راحت می‌باشد. نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد. سنسورهای چنگال در صنایع زیادی مثل مواد غذایی، مخازن مایعات، صنایع پتروشیمی و… کاربرد دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *