آموزش نصب فلومتر التراسونیک - آریا سپند

آموزش نصب فلومتر التراسونیک به روش آسان و کابردی

برای سنجش انواع سیالات از فلومتر التراسونیک استفاده می‌کنند. برای نصب فلومتر التراسونیک روش‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها باعث افزایش عمر دستگاه و منجر به نتیجه اندازه گیری صحیح می‌شود. از همین رو در ادامه مقاله با آموزش نصب فلومتر التراسونیک و نکات نصب آن، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

فلومتر التراسونیک چیست؟

فلومتر التراسونیک گزینه‌ای مناسب برای سنجش میزان انواع سیالات است. این فلومترها از طریق امواج التراسونیک، میزان سیالات عبوری از یک محیط بسته یا باز مانند لوله‌ها و کانال‌های آب را اندازه‌گیری می‌کنند.برای اندازه‌گیری سیالات در محیط باز مثل رودخانه‌ها و کانال‌های رو باز، می‌توان از فلومترهای داپلر کانال باز و پارشال فلومترها استفاده کرد.

آیا می‌دانید فلومتر چیست و چه انواعی دارد؟ از آنجایی که تمامی این موارد را نمیتوان در یک بخش کوچک بگنجانیم، تصمیم گرفتیم در یک مطلب دیگر به طور کامل این موضوع را به طور رایگان در اختیار شما قرار دهیم.توصیه می‌کنیم انواع فلومتر به همراه مزایا و معایبشان را حتما مطالعه کنید تا در زمینه این معیارهای حیاتی نیز کاملا حرفه ای شوید!

نصب فلومتر التراسونیک داپلر کانال باز

فلومترهای داپلر بر اساس قانون اثر داپلر عمل می‌کنند؛ که توسط کریستین داپلر کشف شده است. این فلومترها به شکلی مشابه با عملکرد خفاش‌ها در طبیعت، با ارسال امواج فراصوتی به سمت ذرات معلق در سیال و اندازه‌گیری بازتاب امواج، میزان سرعت آن را تعیین می‌کنند.

نکته: فلومترهای داپلر برای سیالات مایع با ذرات شفافیت پایین، ذرات معلق یا حباب زیاد مناسب هستند. در غیر این صورت، باید از فلومترهای التراسونیک اختلاف زمانی استفاده شود.

نحوه نصب فلومتر التراسونیک داپلر کانال باز

1. نصب سنسور ارتفاع سنج: جهت اندازه‌گیری ارتفاع آب، سنسور ارتفاع سنج در کف کانال باز نصب می‌شود. بهتر است این سنسور در انتهای مخزن قرار گیرد.

2. کالیبره کردن سنسور: میزان ارتفاع آب نمایش داده شده در فلومتر با استفاده از یک ابزار عمق‌سنج دقیق کالیبره می‌شود.

3. کالیبره کردن سرعت: با استفاده از یک زمان‌سنج و یک شناور، میزان سرعت نشان داده شده در فلومتر را کالیبره می‌کنیم. با ثبت زمان رسیدن شناور از نقطه A به نقطه B و مسافت این دو نقطه، میزان سرعت را محاسبه می‌کنیم.

4. نصب فلومتر: نمایشگر فلومتر را در تابلو نصب کرده و عملکرد آن را تست می‌کنیم.

نحوه نصب فلومتر التراسونیک کانال باز پارشال

1. ساخت سازه پارشال: ابتدا باید یک سازه پارشال بر روی کانال رو باز ایجاد شود. این سازه می‌تواند آهنی یا از مصالح سیمانی ساخته شود.

2. نصب سنسور ارتفاع سنج پارشال: سنسور ارتفاع سنج پارشال را در محل مشخص شده نصب می‌کنیم و کابل سنسور را تا نمایشگر عبور می‌دهیم.

3. کالیبره کردن نمایشگر: نمایشگر را کالیبره می‌کنیم.

نصب فلومتر التراسونیک کانال بسته

فلومترهای التراسونیک کانال بسته جهت اندازه‌گیری میزان دبی آب در محیط‌های بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فلومترها سرعت سیال را اندازه‌گیری کرده و سپس با استفاده از اندازه سطح مقطع لوله، میزان فلو سیال را محاسبه می‌کنند.

نصب فلومتر داپلر

1. پوشاندن محل اتصال سنسور و لوله: از گریس یا ماده‌های مشابه برای پر کردن فضای خالی بین لوله و پیزوسنسور استفاده می‌شود تا سیگنال‌های فراصوتی بهتر انتقال یابند.

2. تنظیمات نمایشگر: پارامترهای مورد نیاز مانند قطر لوله، ذخایر، جنس لوله و نوع سیال را در نمایشگر وارد می‌کنیم.

3. نصب سنسور: سنسور را به روی لوله مناسب نصب می‌کنیم.

با رعایت مراحل فوق، فلومتر التراسونیک به‌خوبی نصب و راه‌اندازی می‌شود. در صورت عدم عملکرد صحیح، مراحل نصب را مجدداً بررسی کنید.

نصب فلومتر التراسونیک اختلاف زمانی

فلومترهای اختلاف زمانی التراسونیک دارای دو سنسور up stream و down stream هستند که نصب آنها نسبت به فلومترهای اثر داپلر پیچیده‌تر است. این فلومترها قادر به تشخیص فلو برعکس نیز هستند، بنابراین نصب صحیح سنسورها بسیار مهم است.

مراحل نصب فلومتر التراسونیک اختلاف زمانی

۱. تنظیمات در منوی فلومتر

وارد کردن پارامترهای زیر در منوی تنظیمات فلومتر الزامی است:

  • قطر یا محیط خارجی لوله
  • ضخامت لوله
  • جنس لوله
  • ضخامت و جنس لاینینگ لوله
  • نوع سیال
  • دمای سیال
۲. نصب سنسورها

تعیین فاصله مجاز بین دو سنسور (spacing  و نصب سنسور up stream در مسیر حرکت سیال و سنسور down stream با فاصله تعیین شده )

3. روش نصب سنسورها

روش نصب سنسورها به 4 صورت امکان پذیر است. این 4 روش عبارتند از:

  1. روش : Z سنسورها در دو پهلوی لوله نصب می‌شوند.
  2. روش : V سنسورها رو به روی هم قرار می‌گیرند.
  3. روش : W مانند روش V با این تفاوت که سنسورها از هم فاصله بیشتری دارند.
  4. روش: N  مانند روش Z با این تفاوت که سنسورها در این روش فاصله بیشتری از هم دارند.
4. بررسی کیفیت سیگنال

مشاهده میزان کیفیت سیگنال در نمایشگر فلومتر و تطابق آن با بازه کیفیت قابل قبول که در دفترچه راهنمای فلومتر ذکر شده است.

نکات مهم

– در صورت وجود پوشش یا رنگ بر روی لوله، باید آنها را در محل نصب سنسورها پاک کنید.

– سنسورها باید کاملاً صاف و در یک راستا قرار بگیرند.

– در صورت بالا بودن دما سطح لوله نسبت به دمای کاری سنسور، سنسورهای با دمای بالا استفاده شوند.

– قبل از نصب سنسورها بر روی لوله، از بازه سایز اندازه‌گیری سنسور مطمئن شوید.

خرید و گارانتی نصب

شرکت آریا سپند، دبی سنج التراسونیک و سایر فلومترها را با گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. می‌توانید از مشاوره‌های رایگان متخصصان ما استفاده کنید و سپس فلومتر مورد نیاز خود را سفارش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق شماره 09904901380 در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *